CHANDU CAKAP

Babak 22

###

Dekat unit aku ade sorang staf dari india. die ni kire tengah undergo training la dekat sini. oh ye, name die Chandu. bukan candu atau marijuana atau spesis dadah yang berkaitan "lol" die tak reti cakap melayu. reti speaking je. so, pada suatu hari di minggu lepas, aku buat keputusan untuk bersembang dengan beliau. banyak la facts about india yg die bagitau. so here goes..

###

Malaysia ni banyak gile cuti kan. cuti umum entah berape belas entah. belum campur cuti wiken lagi. tu yg Chandu cakap dengan nada kagum tapi aku pulak malu dengar pernyataan tu. nape entah. bunyi macam kite ni pemalas pulak. tapi macam betul je. lagi banyak cuti lagi malas la nak keje yedak. anyway, die cakap dekat sane cuti umum adelah sebanyak 2 kali je setahun. sekali independence day satu lagi ape entah aku dah lupe. cuti wiken pulak mostly die kate kene keje jugak "whaatt--"

###

Working hour adalah 8 to 5. macam biase. cume bezanye die kate jangan harap boleh balik pukul 5. selalunye dorang akan kene stayback smpi pukul 10pm macam tu "whattt--" takde OT plak tu. average salary utk programmer adalah about RM5k kat sini. banyak kan. tapi die cakap kalau dekat sane lepas bayar sewa rumah la bil la cukai la tinggal RM 1k je utk dibelanjakan. kire gaji bersih cume RM 1k sahaje "whaatt--"

###

Die kat dekat sane almost 80% ekonomi dorang depends on IT outsourcing. company macam microsoft, IBM semua tuh secara purata ade almost 10 branch kat setiap daerah. kalau IT giants ni melingkup memang dengan india sekali pon lingkup "fuyoo.." then lagi die cerita dekat sane murid sekolah rendah dah didedahkan dengan programming. setakat java, visual basic semua yg kite belajar kat universiti dulu tu dorang kat sane takat budak sekolah rendah dah belajar dah. sebab tu programmer sane terel2..

###

Chandu cakap india miskin sebab rasuah dengan politik adalah bagaikan aur dengan tebing. tak boleh dipisahkan. terlalu kronik. yg kaya makin kaya yg miskin makin miskin. kalau tak percaye tengok Sivaji the Boss. tu lah realiti india. orang yg ade duit 'pegang' menteri-menteri kerajaan. ade duit semua jalan tarak duit duduk diam-diam..

###

Bukan niat nak banggakan mahupun kutuk negara orang. tapi sekadar nak berkongsi cerita jadikan pedoman..

###

Sambung nti..

p/s: Tapi walau apepon,  kite orang MELAYU pon terel jugak pe..kan?

3 PEOPLES SHOUT SUMTHNG!

cha said...

i actualy see cuti as hari employer bg extra reward for the employee...well,reward for our hard work..konon2 la tuh!!

tabik bk2 skool kat sana!!if aku kat sana kompem aku hancur!!

Anonymous said...

aku pun penah keje dengan indian pure.. import mari... so far, problem kami adalah communication.
mak datok... aku pun terasa berbelit nak explain something kat die... die hanya tau bahasa ibunda die dan bahasa-inggeris-yg- aku-kadang2-xberapa-faham-maksudnya... hehehehe

MiSaE said...

ahaks..baguih pe cuti byk.maknenye kerajaan mesia x mendera rakyatnye.kalu asik keje xde rehat...aku rase rmi org jupe psychiatrist.huhu

skang kpm wat program ajar ictl kat pelajar form1 n form 2.n budak form2 skang kene blaja programming.VB..

aku blja VB pon kat U.suda advance mesia skang..=)

*proud to be malaysian