ADA APA DENGAN RAWA III


Babak 11

###

Nilai distinktif kedua adalah delikasi pade hari raye. orang rawa ade trademark kuih die sendiri yakni kelamai. kelamai ni takde kat tempat laen mainly sebab orang rawa je tau buat kelamai ni kot. kalau lihat sekali imbas macam lemang even kene bakar dalam buluh same macam lemang. cume bukan lemang dari segala aspek. infact mak aku dan sisters-nye merupakan antara golongan yg meniagakan kelamai ini suatu mase dahulu. agak terkenal sebab even orang dari kl yg jauh2 datang cari kelamai adik-beradik ni. tapi sayang sekali, faktor usia, masalah lutut dan sakit belakang mengekang dorang daripada terus mengusahakannye. sebab proses nk masak kelamai ni 88 kali gande lagi rumit dpd lemang "ok..mungkin terlalu exeggarate kat situ.."

###

Buluh die bukan buluh lemang. die ade buluh sendiri. bapak aku panggil buluh kelamai. name saintifik die aku tak tau. tapi yg pasti tak boleh pakai buluh lemang die cakap. mungkin faktor ketebalan kot. lps da dapat pastu buluh tu kene raut kulit die pastu tebuk dalamnye. susah gile weh. baru proses cari buluh. tu keje bapak aku la. golongan hawa pulak akan sediakan bahan2 nak sumbat dalam buluh tu. kalau lemang pakai beras biase kan tapi kelamai pakai beras pulut. beras pulut tu pulak kene tumbuk halus gune tangan secara bergilir-gilir "hehe kidding.." gune la ape pon asal beras pulut tu hancur halus2..sekarang ni ramai yg cube jual kelamai ni mase nak dekat raye tapi mak aku cakap tak sedap, tak asli dan tak tahan lame sebab dorang tak tumbuk beras tuh cume blender je. kirenye dorang tak ikut adat prosedur asal atas faktor terkabur dengan kemewahan wang ringgit. mungkin la kot ade kesan dari segi rase die kualiti die. aku pon tak pasti sangat..

###

Lepas da tumbuk beras pulut tu jadi tepung beras, kene masak pulak air gula melaka. da masak air gula melaka tu biarkan sejuk lepas tu kacau dengan tepung beras tu tadi. "omir-kan" yakni peramkan selama 3 malam. kan betul kan aku cakap? rumit gile buat kelamai nie? siap peram 3 malam lagi. lepas da peram, kena buat tahi minyak pulak. jangan letak tahi laen ok? even korang rase nak improve kreativiti korang "hahaha..lol!" lepas tu baru la boleh bakar..

###

Nak bakar pulak, ambil mase lebih kurang 2-3 jam. tak ke lame tu? dan si penjaga api tak boleh leka sebab api tak boleh marak sangat nanti hangus tapi tak boleh kecik sangat. buluh tak boleh rapat sangat dengan api. huh! sangat rumit. baru aku teringat kenape aku tak kuase nak belajar buat bende ni "hehe.." lepas da bakar bolehla kopek macam lemang. korang msti tau wajik kan? yg pulut yg melekat melekit tuh? ha! hasil die lebih kurang macam wajik yg berwarne hitam tapi ter-shape ikut bentuk buluh tapi rase die tak macam wajik pon. rase die macam..er korang kene rase sendiri kot. tak tau camne nak terangkan..ikut kata mak aku, kelamai nie boleh tahan sampai berbulan2 tanpa berkulat. serius weh. dengan syarat korang kene kukus dlu..hiris2 pastu kukus pastu simpan dalam bekas kedap udara kfc. boleh jugak makan begitu saje. tapi aku lagi suke lps da kukus gaul dengan kelapa. nice..

###

Sambung nanti..

2 PEOPLES SHOUT SUMTHNG!

wani ezryl * said...

gile kompleks nk buat kelamai ni. adakah ko pernah terlibat dlm pembikinan makanan ni? :]

ben_ibrahim said...

yup, dulu-dulu. more like spectator. tp aku terlibat la dlm sme proses..hehe