ILMU KE-TORRENT-AN II


Tips 2

###

Seperti yang aku sebut dalam previous post. aku akan share dengan korang setting optimis yg sesuai utk pakej streamyx yg biase di malaysia ni. rahsia peng-download-an yg baek terletak pada setting yg baek. Ok, pertama sekali adalah mengetahui port ape yg sesuai utk torrent. default incoming listening port adalah 6881 dan ini adalah "
crap.." so pastikan korang assign port number yg laen yakni yg sesuai bg aku personally adalah dalam lingkungan 49152–65534. so sile pilih nombor bertuah anda sekarang "hehe.."

###

Setting yg baek adalah berdasarkan upload speed korang. maka, bagi pengguna streamyx
1mb, kalau nak cube boleh configure setting ikut contoh aku bagi kat bawah nie:

kB/s global max. upload speed:
51
kB/s global max. download speed:
0 - unlimited
Default max. upload slots per torrent:
5
Maximum number of connections per torrent:
118
Maximum number of connections globally:
197
Max. simultaneous downloads:
2
Max. active torrents:
2

###

Tak dilupekan utk pengguna streamyx
512kb, kalau nak cube boleh configure setting ikut contoh aku bagi kat bawah nie:

kB/s global max. upload speed:
25
kB/s global max. download speed:
0 - unlimited
Default max. upload slots per torrent:
3
Maximum number of connections per torrent:
80
Maximum number of connections globally:
134
Max. simultaneous downloads:
2
Max. active torrents:
2

###

Bagi mereka yg selalu download gune torrent digalakkan cube setting ni. dulu aku pon jahil jugak. tak tahu menahu pon pasal setting2 nih. janji siap sudah. tapi personally memang terbukti keberkesanannye. kalau ade yg advanced user, boleh jugak configure router utk port forwarding. tapi aku rase dengan meng-apply settting di atas pon dah cukup utk pengalaman ke-torrent-an yg berbeza..

###

Sambung tips laen nanti..


4 PEOPLES SHOUT SUMTHNG!

wani ezryl * said...

ben, kite ada problem ni. nk tnya ko. xdpt bukak y!m, kite xtau adakah tu problem drp wireless broadband connection yg kite pakai. bila nk log in, problem dia mcm kita2 nk log in y!m kat fakulti *mcm kene block tuu* kan biasanya bdk2 tu boleh unblock y!m tersebut. tp utk y!m kite yg pakai broadband ni, camnekah?? ok thnx :]

ben_ibrahim said...

wah..macam ruangan ICT plak aku rase..ade banyak kemungkinan nie. tapi ko cube dulu lepas tu feedback aku balik.

1) tak mungkin broadband yg problem. takde kaitan.
2) ko pakai ym version apekah?
3) before ko login tu. cbe klik kat connection preference then klik kat firewall with no proxies.
4) cube dulu k?

ben_ibrahim said...

5) kalau ko connect denga access point wireless opis ko besar kemungkinan dorang block maka berbaik la dengan bdk IT mereka..

wani ezryl * said...

oo tibe2 boleh bukak pulak y!m tu :P but thnx for the tips. points yg ko stated sblum ni pun sbnrnya berguna kalau akan dtg muncul masalah2 camni ^^ thanks! xD