ADA APA DENGAN RAWA


Babak 7

###

Aku orang rawa. yup, aku mengaku. aku berketurunan rawa. dan itu mungkin menjelaskan kenape aku pilih tintarawa sebagai name blog aku. mungkin ade antara korang tak pernah dengar pon atau tak tau ape bende rawa nie. aku akan terangkan seberapa terperinci ape nilai serta maksud distinktif rawa tu sendiri "wah..lihat ayatku.." rawa adalah satu "origin.." yakni keturunan mahupon asal-usul yakni sekumpulan manusia yg datang ke tanah melayu dari tanah Rawa yg terletak somewhere di Kepulauan Nusantara dan menetap di suatu tempat yg kini dikenali sebagai daerah Kinta namun secara lebih spesifik, Gopeng, yakni kampung asal aku.

###

Sepanjang aku bekerja di sini, ade beberapa gambaran kurang enak bile ade staf dekat sini tau aku ber-origin rawa.

kau orang rawa eh? mesti kau boleh tukar jadi harimau kan..orang rawa boleh buat macam tu.."

"pungkok hang! kalau boleh jadi rimau dah lame ramai orang rawa mati kene tembak sia-sia sebab tertukar jadi rimau tanpe sengaje secara subconscious mahupon mengigau mase tidur.."

Kesimpulan 1: Jage-jage aku boleh tukar jadi tiger "hehe.."

ko dari gopeng eh? orang rawa ar nih? uish takut aku..mesti ko tau santau ni.."

"kalau aku tau..disaat ini aku da santau air sirap depan kau ni. dalam 20 saat lps minum ko akan muntah biru turqoise dan lompat bintang tanpa henti..bengong.."

Kesimpulan 2: Tak semestinye orang rawa kat Gopeng tahu ilmu santau nih atau dengan suke hati santau orang laen.

tapi sudah tentu aku tak cakap macam tu. aku cume senyum..

###

Sambung nanti..

7 PEOPLES SHOUT SUMTHNG!

Anonymous said...

oo.. rawa. ok lah tu. atleast mengaku asal usul. aku ni sampai sudah org tuduh jawa. aku plak mati hidup balik tak mengaku jawa.

'aku mmg bukan jawa lah!'

ben_ibrahim said...

ok2..got it. wahai orang kampung, misz eyeliner bukan jawa lah!!!

aku tolong shout utk ko..hehe..

MiSaE said...

hahahahha...lawak la.

ade jugak org percaye mende2 tuh lagi.ade ke lagi org2 tua rawa nk turunkan sume natang tuh kat cucu cicit dorg lg?

bukan ke skang "zaman da berubah..dunia da maju...?"

huhu..

wani ezryl * said...

uish kalau pun ko ada ilmu2 tu, silakan jgn guna. menakutkan sj :P

ben_ibrahim said...

misae > aku nak dulu tapi dorang yg taknak turunkan kat aku.. :p

dunie je maju tapi mentaliti kite melayu still same lagi. tak gitu? hehe..

wani > jgn risau wani. aku tak santau ko. unless ko minum sirap depan aku. haha!

wani ezryl * said...

haha :PP

ipoh mali penang pi said...

sakit hati betul aku bile.. membe aku dok kate rawa ni jawe. isk!